HS 3.9.09: Audi-kohusta tuli sosiaalisten medioiden voimannäyte:
STT Audi-johtaja Esko Kiesin eroon johtanut kohu on ollut sosiaalisten medioiden voimannäyte, arvioi Helsingin yliopiston viestinnän professori Pekka Aula. Sosiaalisia medioita ovat muun muassa facebook, irc-galleria ja twitter.
"Jo aiemmin olisi voinut syntyä vastaavassa tapauksessa kohu, mutta se olisi saanut pienemmän yleisön", Aula vertaa.
Hänen mukaansa nykyjulkisuuden piirre on myös se, miten hankalaa on olla edustamatta yhteisöä, josta tulee.
"Joskus olen puhunut maineen suurlähettiläistä. Jos yleisö haluaa tehdä sen linkin, niin me teemme sen, vaikka joku olisi omasta mielestään puhunut yksityishenkilönä."
On arvioitu, että sukupuoleen tai seksuaalisuuteen liittyvät kommentit olisivat erityisen riskialttiita. Aula muotoilee asian toisin.
"Mitä enemmän yhteiskunnallista herkkyyttä ja tunneherkkyyttä on pelissä, sitä myrskyisämmät ovat vedet. Haastattelussaan Kiesi tuli syyllistäneeksi monta asiaa: naissukupuolen, johtamisen ja kyvyt.
(...)
Pekka Aulan kommentti maineen suurlähettiläistä on osuva. Ajat ovat muuttuneet, eikä valkoinen heteromies enää ole julkisuudessa yhtä neutraali hahmo kuin ennen. Aikaisemmin Kiesin kaltaiset miehet olivat kiistattomia perusihmisiä, joihin meitä kaikkia kromosomiensa tai ihonvärinsä puolesta epäonnistuneita ihmisiä voitiin verrata.
Mutta mitä Aulan mainitsemaan "herkkyyteen" tai "tunneherkkyyteen" tulee -
No, Kiesihän siis käytännössä kutsui yli puolta ihmiskunnasta esineiksi. Varsinkin vielä ihmiskunnan sitä puoliskoa, jota on historiamme kuluessa pahimmillaan vainottu ja fyysisesti vahingoitettu juuri tämän oletetun esineellisyyden takia.
Minun hempeälle, hauraalle naisensielulleni on kieltämättä arka asia, jos minua verrataan kotitalouskapineeseen. Niin herkkä ja itsekäs minä olen, johtajaksi sopimaton.
Ennen kaikkea minua kyllä kalvaa ällistynyt vitutus:
Miten nämä hysteeriset sedät voivat kerta toisensa laukoa tällaisia kommentteja, ja silti ollaan sitä mieltä, että miehet noin niin kuin ihmisryhmänä ovat niitä, joiden päätökset sanelee vain kylmä järki ja kolea logiikka?
Automainoksetkin jo ovat niitä tunteikkaimpia mahdollisia mainoksia. Tiedättehän: "Osta tämä kiesi, mies! Niin sinustakin tulee Oikea Mies ja saat elää Oikean Miehen myyttistä elämää, eli murretuin värein kuvattua, samettiseksi erotisoitua 'ajelua' autiomaassa! Juo samalla myös Coke Zeroa, niin lauma strippareita liimautuu sinuun kiinni. Ja ne tytöt kuule kiihtyvät nollasta sataan sekunnissa..."
Esko Kiesi, emo guy.
Samasta aiheesta:
- Maailma feministin silmin: Maailma muuttuu, Eskoseni
15 kommenttia:
Olen sitä meiltä, että terve aikuinen ihminen tekee päätöksensä tasapuolisesti sekä tunteeseensa että järkeensä nojaten. Tietenkin.
Vain psykopaatit päättävät pelkällä järjellä. Pelkän tunteen varassa toimivat vain pikkuvauvat (mikä tietysti onkin heidän oikeutensa).
Jotenkin masentavaa on median kyvyttömyys reagoida firmojen (Audi, Anna) ja niiden edustajien epäilemättä puolitietoiseen backlash-ohjelmaan (ehkä intresseissä ei ole paluu 50-luvulle, mutta vanhaan palaavalla ajanhengellä rahastaminen kyllä). M. Soikkeli kirjoitti paremmin kuin itse osaisin:
3.9. Suomalainen mediamaisema on niin kuin Pohjanmaan lakeus: tylsä, tasainen ja mielikuvitukseton. Ja loputtoman naiivi.
♥ Viimeisin todiste on tämä Audi-Kiesin tapaus, jossa ensin rakennettiin sovinistinen provokaatio ja sitten nopeasti vedettiin keskustelulta matto alta, kun Kiesi ilmoitti eroavansa.
Kiesin tapauksessa ei ole mitään vahingossa julki päästettyä. Johtajan haastattelu oli rakennettu Annassa tietoisina siitä, miten sitä tullaan kommentoimaan muualla mediassa, ja miten siihen tullaan reagoimaan.
--
Kuukauden sisällä Audi käyttää tapauksen äijämäisemmän brändin rakentamiseen, koska "kohu" on vielä ostajakunnan muistissa. Myös Anna-lehti profiloituu julkaisuna, jolla onkin laajempi lukijakunta kuin vain pitsidildoja nypläävät kotiäidit.
http://www.uta.fi/~csmaso/viidakkokirja.htm#viimeisin
Kyllä vaan, Liekkiö. Ylipäänsä lehdet käänsivät kelkkansa ennätyssukkelaan: ensin Kiesin kommentit esitettiin tuomitsevaan sävyyn - tänää ne olivatkin vain "naiskohua". "Pojat on poikia, kuka se nyt leikistä suuttuu!" Ihan selkeää baittausta.
Iltalehden tai -sanomien tämän päivän lööppinä oli: "Tällainen on Suomen naiset häpäissyt Esko Kiesi!" Sen sijaan, että ukko olisi häpäissyt nimenomaan itsensä, hänellä onkin jotenkin voima ja valta ihmeellisesti häipäistä meidät kaikki.
Heh, Hesarin keskustelupalstalla vaadittiin jo Kiesiä eduskuntaan.
Ihmettelin kovasti kohua, joka tästä jutusta nousi. Yleensähän tuollaiselle vaan naureskellaan, ja sitten netin keskustelupalstat täyttyvät miehistä, jotka ovat samaa mieltä. Netti on täynnä noita tusinalaasasia ja -höglundeja, jotka ovat sanoneet paljon pahempaakin.
Kiesi on toki vastenmielinen sovinistijuntti, mutta ei vaikuta kuitenkaan sairaalta naistenvihaajalta. Sellaisiakaan kun ei ole vaikea löytää.
Minäkin nauroin tänään kahvilassa tuota Iltalehden otsikkoa. "Suomen naiset häpäissyt Kiesi", just joo, en tunne itseäni erityisen häväistyksi. Jos Kiesi on naurettava urpo, yhtä hölmöjä ovat lehden toimittajatkin.
Nerea
Jotenkin masentavaa on median kyvyttömyys reagoida firmojen (Audi, Anna) ja niiden edustajien epäilemättä puolitietoiseen backlash-ohjelmaan
Jotenkin masentavaa on feministien kyvyttömyys ymmärtää, että firmoilla ei kapitalistisessa järjestelmässä ole mitään muuta intressiä kuin voittojen tekeminen, ja että nykyoloissa millään firmalla ei ole varaa suututtaa koulutettuja nuorehkoja hyvätuloisia naisia, jotka ovat tärkeä asiakasryhmä.
On totta, että on olemassa sellainen ilmiö kuin asenteellinen oikeistolaisuus (jota edustaa joku Kiesi), joka ei tietenkään ole sama asia kuin bisnesintressioikeistolaisuus. Liike-elämässä on paljon Kiesejä, siis asenteellisesti oikeistolaisia henkilöitä. Tämä johtuu siitä, että siinä vaiheessa kun he tulivat alalle, oli vielä liiketaloudellisesti kannattavaa vedota asenteellisesti oikeistolaisten henkilöiden rasistisiin, sovinistisiin ym. ennakkoluuloihin, koska ne olivat ostovoimaisen asiakaskunnan keskuudessa niin levinneitä. Myyjä saattoi luoda rapportin asiakkaaseen vetoamalla tämän ennakkoluuloihin. Sellaisina aikoina Kiesikin menestyi.
Nykyään tästä ei tule mitään, koska suuri osa yhteiskunnan ostovoimaisimmasta luokasta on vapaamielisiä, homo- ja ulkomaalaismyönteisiä, profeministisiä ym. ihmisiä. Liberaalit arvot eivät ole uhattuina, ne ovat yhteiskunnan valtavirran arvoja. Esko Kiesit ovat menneiden vuosikymmenten jäänteitä liike-elämässäkin ja joutuvat enimmäkseen pitämään suunsa kiinni.
Mitä sitten tulee käsitykseen siitä, että nykyiset "miesaktivistit" olisivat jonkinlainen masinoitu salaliitto ja samaa porukkaa esim. Kiesin kanssa, se voidaan sivuuttaa pelkkänä vainoharhana. "Miesaktivistit" eivät ole yhtenäinen ryhmä, vaan siellä on syviä juopia (Höglund vs. Halla-aho vastakkain asettelu on tunnettu), eivätkä miesaktivistit useinkaan katso edustavansa Kiesi-tyyppistä vanhanaikaista sovinismia, vaan enemmänkin entisten feminismimyönteisten miesten kapinaa feminismissä havaitsemaansa kaksinaamaisuutta tai sisäistä ristiriitaisuutta vastaan.
Ano, olin itse kyllä ilahtunut siitä, kuinka Kiesin kommentteja aluksi paheksuttiin mediassa. Mutta media tahtoo sekä syödä kakun että säästää sen.
Mitä markkinavoimiin tulee, yksinkertaistat liikaa.
Markkinamiehet (ja -naiset) eivät ole mitään erehtymättömiä jumalia. Yhtä onnistunutta roskanmyyntikampajaa kohtaan on kymmeniä feilanneita ideoita.
Toisaalta nykyfirmat myyvät ensisijaisesti krääsää, jota kukaan ei tarvitse. Auto- ja meikkifirmat ovat varsinainen unelmateollisuus. Mainonta pyrkii iskemään ihmisen irrationaalisuuteen ja salaisiin tarpeisiin.
Ei naisviha ole kadonnut yhteiskunnasta minnekään. (Se on toki varmasti vähentynyt jostain keskiajasta.) Sukupuolten eriarvoisuuden juopa säilyy, ja myy.
Mitä taas ööh ääh "masinoituun salaliittoon" tulee, eiköhän tuossa ollut kyse vaan siitä vanhasta tylsästä patriarkaatista, joka meille jo on tuttu?
Ehkä sitä on vaan brändätty seksikkäämmäksi:
"Patriarkaatti Zero: Nyt Ilman Lisättyä Sokeria! 534564454654% Laihduttavampi!"
Jotenkin masentavaa on feministien kyvyttömyys ymmärtää, että firmoilla ei kapitalistisessa järjestelmässä ole mitään muuta intressiä kuin voittojen tekeminen, ja että nykyoloissa millään firmalla ei ole varaa suututtaa koulutettuja nuorehkoja hyvätuloisia naisia, jotka ovat tärkeä asiakasryhmä.
--
Liberaalit arvot eivät ole uhattuina, ne ovat yhteiskunnan valtavirran arvoja. Esko Kiesit ovat menneiden vuosikymmenten jäänteitä liike-elämässäkin ja joutuvat enimmäkseen pitämään suunsa kiinni.
Olen ylläolevan aloituksesta samaa mieltä, ja minusta voittointressi nimenomaan vie pohjan viimeiseltä lainatulta kappaleelta (ja anonyymin pointilta).
Jos oikein ymmärsin, ko. Anna-lehden numero oli jonkinlainen markkinointiväelle suunnattu eritysnumero. Siinä yhteydessä kyllä tiedetään, millä kerätään huomiota. Ja koska "liberaalit arvot ovat yhteiskunnan valtavirran arvoja", niiden mäiskiminen on yleensäkin ollut viime vuosina helppo tapa saada iso haloo pystyyn. Aika heppoisella sisällöllä on viime aikoina saanut julkisuutta, kunhan (on mies ja) provosoi seksismillä.
Tässä taitaa olla kyse samantyyppisestä backlashistä kuin 80-luvun uuskonservatiivisuudessa 70-luvun feminismiaallon jälkeen. Mitä tulee anonyymin mainitsemiin rasismijuttuihin, seksismi on niin syvällä kulttuurissa, että huorittelulle voi nauraa niissäkin piireissä, joissa neekeri-sanaa ei käytetä.
Markkina"voimat" toimivat usein aika hit and miss -periaatteella. Kiesin tapauksessa ei osuttu, joskus taas osutaan, kuten tässä:
www.glamour.com/health-fitness/blogs/vitamin-g/2009/08/on-the-cl-the-picture-you-cant.html
Nyt kaikki markkinaihmiset puhisevat: normaaleja ja antiphotoshopattuja naisia lehtikuvissa, miksi tätä ei aiemmin keksitty.
Tätähän nyt ei saisi tietenkään feministineitonen julkilausua, mutta melkein (huom. vain melkein) käy tuo Kiesi-mies sääliksi. Tuntuu, että häntä on vedetty höplästä.
Tässä kohussahan kaikki muut osapuolet hyötyvät, paitsi Kiesi, joka menetti työnsä. Anna-lehti profiloitui uljaana sovinismin paljastajana, Audi onnistuu näyttämään yhtä aikaa äijäilyautomerkiltä, mutta samalla myös lunastamaan feministipisteet, koska Kiesi painostettiin eroamaan. Iltalehdet myyvät ja niin feministit kuin sovinistit että kaikki muutkin saavat jutun juurta. Oikeastaan kaikki siis "voittavat" - paitsi Keisi itse.
Kiesin täytyy olla mediaalisesti lahjaton, kun on mennyt viljelemään tuollaista huumoria Annan haastettelussa. Annan toimitus olisi halutessaan voinut editoida Kiesin haastattelusta pöljyydet pois - toimittaja olisi voinut jopa itse haastattelutilanteessa varoittaa haastateltavaansa siitä, ettei tällainen leikinlasku näytä kirjoitettuna tekstinä hauskalta. On kuitenkin täysin mahdollista, että toimittaja on päinvastoin naureskellut mukana Kiesi-miehen pöljille jutuille ja jopa lisännyt vettä myllyyn saadakseen Kiesi-miehen mokaamaan itsensä totaalisesti. Siis niin voi olla. Voi tietysti olla olemattakin.
Kukin kantakoot vastuun mauttomasta leikinlaskustaan. Aika huono tuuri kävi nyt kuitenkin Kiesi-miehelle. Toivottavasti muut Kiesi-miehet ottavat tästä opikseen.
Anitta: Kuulostaa ihan todennäköiseltä. Mutta, no: seksismistä (rasismista, homovihasta...) kuuluu olla ihan oikeat seuraukset.
Kiesin mokassahan ei kuitenkaan ollut kyse esimerkiksi vain yhdestä ainoasta, väärin valitusta sanasta. (Vrt. jos hän olisi mennyt vahingossa loukkaamaan vakavia salibandykilpailijoita kutsumalla heidän peliään "sählyksi" tai mennyt neuleblogiin puhumaan "sukankutomisesta". Silloin "kohu" kieltämättä olisikin kohtuuton.)
Niinpä niin, Myytinmurtaja. Tyhmyydestä sakotetaan. Naisetkin sopivat yritysjohtajiksi paremmin kuin pöljät. ;)
Esko on Äijä.
Iltalehden tai -sanomien tämän päivän lööppinä oli: "Tällainen on Suomen naiset häpäissyt Esko Kiesi!" Sen sijaan, että ukko olisi häpäissyt nimenomaan itsensä, hänellä onkin jotenkin voima ja valta ihmeellisesti häipäistä meidät kaikki.
Sentään joku muukin huomasi :)
On muuten jotenkin söpöä, että pitkän anonyymikommentin kirjoittaja jaksaa uskoa siihen, että kaikkien firmojen kaikki pyöritys tapahtuu täydellisen rationaalisti moraalityhjiössä, jossa millää tavalla mihinkään toimintaan ei vaikuta ihmisten omat elämänkokemukset ja ennakkoluulot.
Ja vielä siihenkin, että tuotteiden ja palvelujen tarjoajilla ei olisi kohderyhmää, vaan kaikki yrittäisivät aina miellyttää kaikkia. Tai jos onkin kohderyhmä, niin se aina olisikin koulutetut, nuorehkot naiset, jotka tietysti ovat kaikki valistuneita feministejä jo sukupuolensakin takia.
SW: Joo. Firmauskovaisuus taitaa muutenkin olla tämän ajan ainoa sallittu moraalimittari.
Firmaa ei saa kritisoida sen rahanhankkimiskäytännöistä. Auta armias, jos yrität masinoida pienimuotoisen ostoboikotin vaikkapa ihmisoikeuksia törkeästi rikkonutta ylikansallista yhtiötä vastaan:
"Ei niin saa tehdä! Niiltä voi vähetä voitot!"
Se on eräänlaista menestyksen teologiaa: koska firmat rulettavat, niin niiden täytyy olla moraalisesti oikeassa. Muutenhan jumaluus/entropia/mikälie rankaisisi niitä eivätkä ne menestyisi...
Lähetä kommentti