8. marraskuuta 2009

Vittuilun paluu

Minulle on joskus sanottu, että olen vittumainen ämmä. Olenko?

Analysoidaanpa:

Ämmä on sama kuin äijä, mutta nainen. "Äijä" on nykypuhekielessä arvostava ilmaus. Se tarkoittaa suunnilleen aikuista, voimansa hallitsevaa ja itsensä tuntevaa miestä. "Ämmä" tarkoittaa siis samaa (mutta naista). Joten kyllä, toivon olevani ämmä ja käyväni vuosi vuodelta aina vaan ämmemmäksi.

Vittumainen tarkoittaa sellaista asiaa, joka on niin kuin vittu, vitun kaltainen. Ilman muuta olen ja pyrin olemaan vittumainen.

Vittuhan, kuten kaikki tiedämme, on tiukka, pehmeä ja ihana.

19 kommenttia:

myytinmurtaja kirjoitti...

Kun vittuilun makuun kerran pääsee, sitä ei halua ikinä lopettaa! Onneksi ei tarvitsekaan.

MM: Vittuilua

MM: Vitusta asiaa

Kaisa feminismi kirjoitti...

Poliittinen puhe (joka ei läheskään aina ole poliitikon tai edes poliittisesti kovin tiedostavan puhetta) on luultavasti yleisin vittuilun muoto. Vittuiluksi nimittäin koetaan meillä Suomessa se, että puhuu aiheista, jotka eivät ole konsensuksen mukaisia.

Myös se on vittuilua, jos korostaa teemoja, jotka on sovittu konsensushengessä vähempiarvoisiksi. Tällainen aihehan voisi olla vaikkapa naisen halu rakentaa itse ajankäyttöään siten, etteivät sukupuolelle kaadetut velvollisuudet ole tärkeysjärjestyksessä ensimmäisenä.

Unknown kirjoitti...

Ämmittelystä tuli mieleen:

Mulla oli lukiossa historian ope (mies), joka kutsui tyttöoppilaita ja kaikkia naisia muutenkin akoiksi. Opetteja perusteli tätä vättämällä, että "akka" tarkoittaisi muinaissuomeksi naisjohtajaa, arvostettua naista. Vrt. Pohjan akka, Kalevalassa. En ole sittemmin saanut tuolle väitetteelle vahvistusta niistä historialähteistä, joita käsiini on sattunut (mm. opiskellessani historian perusopinnot yliopistolla).

Niin tai näin, kyllä sen open toiminta oli musta ärsyttävää. Kantelin rehtorillekin (mies), mutta ei sillä ollut mitään vaikutusta asiaan. Onneksi mulla oli sitä tyyppiä vaan pari kurssia ja oli se muuten ihan hyvä ope.

myytinmurtaja kirjoitti...

Pihlajatar: Hemmetin ärsyttävää!

En tiedä, pitääkö tuo muinainen arvo-akoittelu paikkansa - miksei? Onhan Kalevalassakin Pohjan Akka. Mutta se on selvää, että jos maikka lausui tuon epäkunnioittavasti, silloin tarkoituskin oli olla epäkunnioittava.

Panee tietysti ensisijaisesti aikuisen miettimään, kuinka lapsellinen sen hepun piti olla, jos tahtoi tuolla lailla osoittaa valtaansa lukiolaisille.

Olen itse joskus puhunut bimboista äijistä, jos vastaan on tullut joku naisia dissaava ukkeli. (Esimerkiksi lauseessa "No Y, sehän on semmoinen aivoton perusäijä.")
Siis pyrkinyt riistämään "äijyydeltä" sen muodikkaan sädekehän.

myytinmurtaja kirjoitti...

Kaisa: Niinpä. Ja jos potkii tutkainta vastaan, saa usein myös kuulla olevansa rauhanhäiritsijä: "Mutta meillähän oli kaikilla niin mukavaa, miksi sä otit noin ikävän asian esille?"

Unknown kirjoitti...

Toisakseen sitten vitusta... Meillä päin (Pohojosella Pohojanmaalla) on sanona, että "vittu ei oo ku viis lasta synnyttäneellä". Niin monesti sanotaan, jos joku vittuilee. Tämän teorian mukaan se ei sitten ehkä oo niin tiukka.

Mutta nyt meni kyllä vähän alatyyliseksi tämä pohdintoni.

myytinmurtaja kirjoitti...

:-D Mäkin oon kuullut ton, vaikken Pohjanmaalta olekaan.

Ehkä siinä on vaan äijillä liian pienet munat?

Eino Empaatti kirjoitti...

Lääkärikirjan mukaan "joustava" ja "mukautuvainen" lienisivät "tiukkaa" täsmällisempiä kuvauksia ;)

Tomi kirjoitti...

Enpä tiedä onko kumpikaan ämmä tai äijä kovinkaan positiivisia ilmaisuja.

Tosin viime aikoina on äijyyttä käsitelty mediassa positiivisessa sävyssä.
Tästä huolimatta en haluaisi minua äijäksi. Jotenkin siitä tulee mieleen keski-ikäinen vähän lihava ja vihainen mies.

Ämmästä minulle tulee mieleen Fingerporin Rivo-Riitta.

Sanontaa "vittumainen äijä" tai "vittumainen ämmä" voi kyllä pitää, asia yhteydestä riippuen, jopa kunnianosoituksina.

Anonyymi kirjoitti...

Mulla oli lukiossa historian ope (mies), joka kutsui tyttöoppilaita ja kaikkia naisia muutenkin akoiksi. Opetteja perusteli tätä vättämällä, että "akka" tarkoittaisi muinaissuomeksi naisjohtajaa, arvostettua naista. Vrt. Pohjan akka, Kalevalassa. En ole sittemmin saanut tuolle väitetteelle vahvistusta niistä historialähteistä, joita käsiini on sattunut (mm. opiskellessani historian perusopinnot yliopistolla).




Akka tarkoittaa mm. etelä-pohjanmaalla "rakasta vaimoa" ja kyllä Akka on vanhalla kielellä "kunniotettava", mutta saahan feministi vääristää asioita omaksi hyväkseen, siitähän siinä on kysymys, ei muuta. btw,ei se aina löysä tai tiukka ole-->se on suhteellista.

myytinmurtaja kirjoitti...

Viitateen viimeisimpään anokommenttiin: Mistä näitä ukuleita oikein pintautuu? Melkein jokaisen bloggaukseni jäljiltä dellin kommentteja, joissa joku satunnainen Herra Kaikkien Alojen Erityisasiantuntija, Sir hiihtelee paikalle vain kertoakseen painavan mielipiteensä:

"Joo kyllä se on noin. Joo ei se ole noin. Kyllä vanhassa kielessä xngdfdn tarkoitaa kuusenkerkkää, en kylläkään aio perustella väitettäni mitenkään eikä minulla ole esittää yhtään mitään referenssejä. Silti vannon pääni kautta."

Onko se se paljon mainostettu testosteroni, joka luo moisen julkeuden? Vai onko se vain yleisinhimillinen luonteenpiirre?


Hei, huomenna on muuten Anon nimipäivä!

myytinmurtaja kirjoitti...

Toki kaikki aina riippuu siitä mistä se roikkuu:

Bitchy Jones: On Being Straight

(Tähän yhteyteen lähinnä nuo ensimmäiset kolme kohtaa.)

vestigia kirjoitti...

Tässä lähdettä sanojen ämmä, akka ja muija alkuaan neutraalista luonteesta, googletus kesti kymmenen sekuntia.

Vittumainen ämmä on valitettavan alatyylinen ja kulunut ilmaisu. Niljakas harpyija olisi minusta osuvampi.

anonilli kirjoitti...

Loukkaavien sanojen haltuunotossa käy helposti niin, että perusjorma päättää, että hänelläkin on oikeus käyttää niitä sanoja. Tähän kannattaa kehittää joku valmis vastaus. Chrisillä on aika hyvä, erään toisen sanan suhteen:
http://stuffblackpeoplehate.com/2008/08/29/nigger/

myytinmurtaja kirjoitti...

Anonilli: No, ne tyypit käyttävät joka tapauksessa esimerkiksi huora-sanaa. Ei se tilanne siitä kummemmaksi muuttune.

Kiitos linkistä!

When Chad asks a black person "why can’t I say ‘nigger’", 95% of black people reach their boiling point IMMEDIATELY. Contrary to popular belief, though, a black person who reaches his boiling point will usually not shoot you, shank you, or date your daughter...he will simply shut down intellectually. A blank, idiotic look creeps over his face, after which he will try to give you a response, but the words simply don’t come. He shakes his head and walks away exasperated, leaving Chad with the mistaken impression that he has a good point.

myytinmurtaja kirjoitti...

Ruiskupussin puolesta

Anonyymi kirjoitti...

Eikö se ole aivan sama, miten arvostava sana on aiemmin ollut, jos sitä nykyään käytetään loukkaamaan. Siinä, että alunperin arvostavia sanoja käytetään nyt loukkaavina, taitaa olla vain kyse siitä naiseuteen sutomaattisesti liitettävästä negatiivisesta taakasta, josta ihan pari postausta sitten keskusteltiin.

Onneksi ei ole mitään epäilystä, että Vestigia ja edellinen anoilija käyttävät sanoja ainoastaan arvostavasti, kun posteista muutenkin henkii niin valtava arvostus naisia kohtaan.
Nerea

Unknown kirjoitti...

Mulla on eteläpohjanmaalainen kaveri (neiti-ihmisiä hänkin), joka ei ollut ikinä kuullutkaan, että akka meinaisi rakasta vaimoa. Saattaahan tämä sukupolvikysymyskin olla, hän kun on vasta kolmissakymmenissä.

Kieli muuttuu. Sille ei mahda feministikään mitään.

myytinmurtaja kirjoitti...

Ja kieltä voi muuttaa! Senhän voi femakko aloittaa vaikka heti.


Noin yleisesti noissa Anon ja Vestigian kommenteissa (ja erinäisissä julkaisemattomissa anokommenteissa) on nähdäkseni kyse lähinnä pointin missaamisesta ja ehkä halusta välttää oikea keskustelu (ja sen sijaan alkaa hinkata jotain yksittäistä sanaa tai ilmausta yrjöön saakka). Se on rasittavaa.