(Klikkaa varsinainen teksti auki tästä:)
Guardian.co.uk: Turkish girl, 16, buried alive for talking to boys
Turkish police have recovered the body of a 16-year-old girl they say was buried alive by relatives in an "honour" killing carried out as punishment for talking to boys.
The girl, who has been identified only by the initials MM, was found in a sitting position with her hands tied, in a two-metre hole dug under a chicken pen outside her home in Kahta, in the south-eastern province of Adiyaman.
Mikä tekee miehestä (tai naisesta) huoran? Millainen ylimaallinen itsekkyys, etuoikeutuksen tunne, turhamainen vallanhalu saa isän harkitusti hautaamaan oman lapsensa elävältä?
Minä tunnen pelon, ja raivon, ja sopivaisuuden paineen. En vähättele pikaistuksissa tehtyä väkivaltaa, en tahdo laulaa mitään "mut-voi-sillä-oli-niin-vaikeeta!" -läpäläätä. Silti pystyn ymmärtämään raivon vallassa tehdyt rikokset - siis ymmärtämään, eli älyämään, tajuamaan, miten ja millaisissa oloissa joku voisi päätyä hirmutekoihin. Se on käsitettävissäni.
Mutta tämä! Oman lapsen harkittu murha! Ilman mitään oikeaa syytä. Miten kukaan, missään yhteiskuntajärjestelmässä, voi oikeuttaa sen itselleen? Millainen ajatusprosessi "kunnia"murhaajan aivoissa kulki? Miten hän perusteli tekonsa itselleen? Mitä hän ajatteli tekevänsä?
Onko "kunnia"väkivalta eräänlainen Milgramin tottelevaisuuskoe? Kuuliainen lajimme ei viitsi kyseenalaistaa. Pahaa on helppo tehdä, kun olosuhteet järjestetään pahalle suotuisiksi. Yhteiskunnassa, joss mies on suojeltu, luonnottoman etuoikeutetussa asemassa naiseen ja muuhun perheeseen nähden, väkivalta vähemmän onnekkaita ihmisiä kohtaan on vaarallisen helppoa. Silloin unohtuvat järki ja moraali; on kuin niitä ei koskaan olisi ollutkaan.
A postmortem examination revealed large amounts of soil in her lungs and stomach, indicating that she had been alive and conscious while being buried. Her body showed no signs of bruising.
5 kommenttia:
Wikipediasta:
"Milgram summarized the experiment in his 1974 article, 'The Perils of Obedience', writing:
The legal and philosophic aspects of obedience are of enormous importance, but they say very little about how most people behave in concrete situations. I set up a simple experiment at Yale University to test how much pain an ordinary citizen would inflict on another person simply because he was ordered to by an experimental scientist. Stark authority was pitted against the subjects' [participants'] strongest moral imperatives against hurting others, and, with the subjects' [participants'] ears ringing with the screams of the victims, authority won more often than not. The extreme willingness of adults to go to almost any lengths on the command of an authority constitutes the chief finding of the study and the fact most urgently demanding explanation."
Wikipedia: Banality of evil
MM: Oikeusvarmuus
Luoja, miten kamalaa. Hirveän raakaa. En kyllä pysty ymmärtämään, kuinka joku voi vihata omaa lastaan niin paljon. Surettaa, että on sellaisiakin kulttuureja, joissa tuollainen on oikein. Haluaisin kyllä tietää, mitä niiden tyyppien päissä liikkui.
Anonyymi: "Surettaa, että on sellaisiakin kulttuureja, joissa tuollainen on oikein."
Mä sanoisin, että on kulttuureita, joissa tuonkaltaisesta väärinteosta ei rangaista.
Turkki valtiona, kun pyrkii olemaan sekulaari länsimainen valtio, tätä tekoa hyväksy, ja isä tulee saamaan kovan rangaistuksen.
Eri juttu on se, että kuinka hyväksytty teko on kansan parissa.
Luulen kuitenkin kuitenkin turkkilaisten tuomitsevan teon, lukuunottamatta ääriuskovaisia hihuleita.
Tietenkin voi kysyä mikä saa ihmiset yleensä tekemään pahuutta ?
Synnytäänkö pahaksi, vai johtuuko se ympäristöstä.
Mielestäni vastaus on sekä että.
Zoisilla ihmisillä on suurempi synnynäinen taipumus pahuuteen, mutta ympäristötekijät laukaisevat nämä teot.
Jos olisi keino ennustaa lapsesta, että hänestä kasvaa suurella todennäköisyydellä murhaaha tai raiskaaja, olisitteko valmiit eristämään lapsen yhteiskunnasta.
Lähetä kommentti